Alle de ansatte i børnehaven er læreruddannede, på nær køkken og rengøringspersonale. Lederen har ud over sin universitets uddannelse taget en masteruddannelse i Educational Management.
Aktiviteterne i børnehaven er planlagt ud fra krav, som undervisningsministeriet har opstillet. For det første har de en plan de nøje skal udfylde hver uge, hvor aktiviteterne er beskrevet. For det andet er der krav om, at hver uge indeholder 7 forskellige kategorier indenfor læring. Det er sprog, matematik, bevægelse, musik, kreativitet, personlig & socialudvikling og kulturbevidsthed.
Hver uge har sit eget tema, som lærerne vælger, og aktiviteterne bliver så tilpasset dette emne. Planen skal laves ugen inde, så ledelsen kan nå at godkende den.
F.eks. kunne et tema være frø. Den uge lærere børnene så noget om frø på alle mulige måder, som f.eks. kunne være at plante frø, tegne frø, tælle frø osv. Det er nøje gennemtænkt og afviger kun temaet ved hovedaktiviteten.
Emnerne og aktiviteterne vælges af lærerne i klasserne og nogle gange er det det samme emne over hele skolen, nogen gange er det kun alle de største klasser og andre gange er det kun en klasse. Det vigtigste for dem er at få tilpasset emner og aktiviteter til netop deres klasse og de børnenes behov. Derudover observere og reflekterer lærerne også over aktiviteterne og emnet undervejs, og kan de se det slet ikke fanger børnene ændre de på det og omvendt hvis det fanger børnene kan de have det emne en uge mere.
Børnehaven lægger meget vægt på læring, og det er måske en af grundene til at det hedder en skole og de ansatte er lærere. Både forældre, ledelsen og kommende skoler sætter høje forventninger til børnene og lærerne i børnehaven. De vil have at børnene skal lære noget hver eneste dag og når forældrene henter deres børn spørger de ikke om hvordan deres barn har det, de spørger om hvad deres barn har lært i dag. Der bliver lagt meget vægt på de målbare evner, hvis man kan kalde dem det. Med det mener jeg at det er de fysiske færdigheder som læsning, regning osv. de går op i, mens de sociale og personlige ikke er så vigtigt.
De kommende skoler forventer at børnene kan sidde stille, række hånden op osv., hvilket er noget de forventer at børnehaven har lært dem.
Planen for en dag i min klasse, som er en af de største, ser sådan ud:
7.15 - 7.50 Børnene bliver afleveret og leger med klodser.
7.50 - 8.10 Morgengymnastik i gården for alle klasser.
8.10 - 8.30 Cirkelaktivitet med snak
8.30 - 9.30 Hovedaktivitet
9.30 - 10.30 Hjørneaktiviteter
10.30 - 11.30 Frokost
11.30 - 14.00 Middagslur
14.00 - 14.30 Snack
14.30 - 16.00 Valgfag
16.00 - 17.00 Børnene leger og bliver hentet
17.00 - ? De børn der ikke er blevet hentet bliver fulgt ned i en klasse, hvor de
kan blive indtil deres forældre kommer.
Cirkelaktiviteten er en lærer styret samtale som klassen har. Først tæller børnene hvor mange der er i børnehave og finder frem til dem der er fraværende. Derefter starter læreren en snak, som enten kan være omkring ugens emne, hvad de har lavet i weekenden eller noget helt andet der lige er meningsfuldt den dag.
Disse fag er valgfag og det vil sige at de ikke er tvungne. Forældrene vælger hvad deres barn skal deltage og betaler så ekstra for disse fag.
De børn der ikke deltager i dagens valgfag, er i klasse sammen med lærerne.
Hvis lærerne mener at børnene gør noget forkert, håner de dem eller griner af dem. Det er virkelig så nedladende at jeg får helt ondt i maven når det sker. Vi har prøvet igennem vores workshop at stille nogle problemstillinger op, og give løsningsforslag. Det ene var netop det med at den rigtige måde at motivere børn på er ikke at håne og være nedladende, tværtimod er det er prøve at hjælpe dem og opmuntre dem til at prøve igen.
Forældre samarbejde er der ikke meget af, andet end at forældrene stille en masse krav til lærerne. Jeg har flere gange været undrende over at lærerne ikke har noget at skulle have sagt, for i mit hoved burde det jo være dem der viste meget om børn, når de nu har taget en uddannelse. Det er ikke ligesom hjemme i Danmark hvor forældrene kan komme og spørge pædagogerne til råds. Jeg synes det er dybt forkert at lærerne her i Vietnam ikke får lov at bruge sin viden mere end de gør.
Derudover har jeg aldrig set en forældre i klassen, med mindre der var en særlig anledning som en fest. Forældrene står altid ude på gangen og henter eller aflevere børnene. Og derudover ser du sjældent forældre og lærere snakke særlig længe af gangen. Det er ikke sådan at de taget en hyggesnak om dagen eller om barnet, det er mere kort og målrettet. Dog har de en kontaktbog som de kommunikere igennem, men det er bare ikke det samme. Og så vidt jeg har forstået, bliver bogen mest brugt til at påminde om betalinger og ikke noget om psykisk velværd.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar