søndag den 2. marts 2008

Endnu en uge i børnehaven

Ja i denne her uge har jeg stået i døren for at sige ”hello” og ”goodbye” til børnene. Det har været ret hyggeligt og det har også gjort at forældrene har fået set mig lidt mere.
Sidst på ugen kunne jeg kende nogle af forældrene og bedsteforældrene, og jeg fik lov til at hente børnene. Normalt står forældrene i døren, mens læreren råber på barnet, læreren giver barnet tøj på og sender det ud til forælderen, som står ude på gangen foran døren. Hoa sagde at jeg bare kunne råbe efter dem, men jeg brugt min egen metode. Da jeg havde tjekket op med Hoa hvem der skulle hentes, gik jeg hen til det barn, prikkede det på skulderen og pegede hen i døren, så de kunne se at de skulle hjem. Jeg synes det fungerede rigtig godt, kan virkelig ikke lide at råbe af børnene, og det fortalte jeg hende også.

Om fredagen mødte jeg heldigvis moren, der havde inviteret mig hjem igen, og jeg fandt ud af hvilket barn det var jeg skulle hjem hos. Det var også hende jeg havde gættet på, men jeg var jo slet ikke sikker. Hun spurgte om jeg kunne søndag, men fortalte hende at jeg skulle være hjemme kl. 14, og så mente hun ikke at det var nok tid. ”When do you have the hole day?” blev hun ved med at sige. Vi er så blevet enige om på søndag, hvor jeg så bare skal komme til børnehaven kl. 9 og så vil hun hente mig der. Er meget spændt på hvad det går ud på og hvad det er hun har tænkt sig at vi skal lave en hel dag. Men fik hendes nummer, og så skal jeg bare lige finde ud af hvad man tager med når man sådan besøger en familie for første gang. Er virkelig spændt og også nervøs for hvad jeg kan gå hen og blive udsat for. Og hendes pige er ikke en af dem jeg snakker mest med i børnehaven, så det bliver virkelig mærkeligt. Men der kan jo ikke ske noget ved at prøve.

Så er jeg blevet engelsk lærer. De vil så gerne have i børnehaven at vi er med til at lære børnene engelsk, fordi vi er så meget bedre end dem. Vi har så møde hver onsdag i pausen, hvor vi lige planlægger hvad vi skal lave næste uge. Det er altid noget med at øve de ord de lærte sidst, forklare og øve 2 nye ord og så er det via sang, leg og konkurrencer. Ha, som er engelsk lærer i alle A-klasserne, for hjælp af Hoa. Nu er det så blevet besluttet at vi danske studerende er hovedlæren og så er de andre lærer bare med til at oversætte hvad det er vi siger, når børnene ikke forstår det på engelsk. Det er lidt af en omvæltning for mig, for jeg er jo virkelig ikke god til engelsk, men kan godt se i forhold til dem. Der er mange jeg har haft svært ved at forstå dem. De siger fx sik i stedet for six og lie i stedet for like. Der er nogle af konsonanterne de ikke får udtalt, og så lyder det bare helt forkert. ”I am sik” og ”Children lies.” Så nu er jeg blevet engelsklærer en time hver mandag i min egen klasse, sammen med Ha og nogle gange Hoa.

I denne uge har jeg også haft min første rigtig snak med Hoa. Hun spurgte om jeg ville være med til at planlægge næste uges program og det var jeg med på. Det skulle være ”Womens day” der var emnet, for det er nemlig en vigtig dag her i Vietnam. Da jeg kiggede i min kalender under den 8 marts står der international kvindedag, men det er jo ikke noget vi fejre hjemme i Danmark. Tror det vi kommer tættest på er mor’s dag. Men i hvert fald snakkede vi om emnet og de ting vi skulle have. Det har noget der lidt ligner vores lærerplaner hjemme i Danmark, hvor de har 6-7 kategorier de skal opfylde i ugens løb. Det er vietnamesisk, matematik, bevægelse, musik, kreativitet, personlig & socialudvikling og kulturbevidsthed. Det er en rigtig god måde de gør det på synes jeg og det viser at de tænker over de aktiviteter de sætter i gang. Efter planlægningen fik jeg tid til at stille spørgsmål.
Vi snakkede om spise situationen, som jeg ikke synes fungerer optimalt. For det første går lærerne rundt mellem bordene mens børnene spiser, hvilket jeg synes må stresse børnene. Jeg forklarede derfor at jeg synes at lærerne også skulle sætte sig ned, ligesom jeg plejer, for så kan man hjælpe ved det bord man nu sidder ved. Hoa synes det var en god ide og ville sige det videre til de andre. Så fortalte jeg hende at det provokerede mig at bordene blev klappet ned før børnene var færdige med at spise og at de så måtte flytte rundt mit i maden. Vi havde os en lang snak om det og enden blev at de børn der er færdige med at spise kan gå ind i gymnastikrummet ved siden af, for så forstyrre de ikke de andre børn og bordene behøver ikke klappes sammen for at skabe plads til de legende børn. Håber virkelig det lykkes.
Jeg fortalte hende også at jeg ikke ville fodre børnene, og at det var ulovligt i Danmark. Hun blev meget chokeret og spurgte om det var en regel ligesom man ikke må slå børnene. Jeg forklarede at mennesker nok skal spise når de bliver sultne og nogle gange er man ikke sulten og så er det usundt at proppe sig med to skåle ris. Hun lyttede og sagde at hun gerne ville prøve at snakke med de 3-4 forældre som har ”dovne” børn, som de kalder dem. Hun fortalte at den ene piges forældre var bekymret for hende og at hun ikke kunne bruge en ske så derfor var lærerne blevet bedt om at hjælpe hende. Hjemme blev hun fodret af hushjælpen. Det er bare for vildt, og jeg sagde at jeg synes det måske var på tide hun selv fik lov til at lære at bruge den ske.
Til sidst prøvede jeg at forklare hende om rollespilssvær, fordi Mai og jeg har snakket om at lave et forløb med nogle drenge. Hun ville gerne have at jeg skrev formålet ned på papir så hun kunne forstå hvorfor vi ville lave det. Jeg skulle også prøve at forklare hende hvad vi skulle lave det af, for at forklare at det ikke er noget farligt eller noget der gør ondt. Jeg vidste ikke hvad et liggeunderlag hedder, så jeg prøvede at forklare hende at det er det man ligger på når man sover i telt. Efter jeg havde prøvet at forklare det på forskellige måder, endte hun op med at spørge om jeg ville fortælle historier i et telt. Det er sgu ikke nemt. Så nu skal jeg bare have lavet en engelsk forklaring, så hun måske kan gå hen og forstå det og spørge rektor samt forældre om det er okay. Spændende. Håber de virkelig, for de drenge har brug for nogle fysisk aktivitet.

Børnene i min klasse er blevet rigtig glade for Peter. Specielt en dreng spørger mig altid ”What is his name?” og peger over på min taske. Når jeg så siger Peter, gentager han og smiler. Han henter ham også nogle gange og leger med ham. Pigerne har også haft ham med i en dukke leg.Derudover er de blevet glade for mit kamera også. De er gode til at tage billeder, men jeg er lidt øm overfor det endnu, så jeg har næsten altid fast i det også. Men det er da lidt hyggeligt.
I denne uge har jeg også været med til to nye ting. Jeg har været til dans sammen med alle pigerne fra de 4 A-klasser. Det var ret fedt og opleve og de nød det virkelig.


Derudover har vi været på min første tur, til Ha pagoda. Vi tog taxaer selvom der ikke var ret langt, men forældrene var bange for deres helbred fordi det var så koldt. Dog var det ikke en hindring at putte minimum 10 børn og to voksne i en stor taxa, for børnene stod alligevel op hele vejen. De er virkelig gale hernede.



Det er også i denne her uge at jeg har fået mine egne sandaler. Man må ikke stå eller gå ude på gangen uden sandaler, og jeg gider ikke stikke i børnenes, så nu har de købt nogle til mig. Jeg tror det var de største de kunne finde og de fnisede godt nok lidt da jeg skulle prøve dem. Men de passer og det er meget rart at have dem. Mai har taget et billede af mig fra sidste uge, hvor jeg prøve at vaske gulv i de små sandaler.

Ingen kommentarer: